Microsoft Outlook troubleshooting

NNTP (ang. Network News Transfer Protocol) to oparty o TCP/IP protokół komunikacyjny, używany do obsługi grup dyskusyjnych, a w szczególności Usenetu - ogólnoświatowego systemu wymiany informacji i dyskutowania.
Protokół NNTP, poprzez stabilną transmisję strumieniową, pozwala użytkownikom na przesyłanie, pobieranie i odczytywanie artykułów przechowywanych w centralnej bazie danych na serwerze.

By korzystanie z bazy danych było łatwe i przejrzyste, informacje są dzielone na wiele grup tematycznych, których nazwy są ułożone w hierarchię. Artykuły (wiadomości, posty, niusy) są tworzone i wysyłane na serwer przez użytkowników przy pomocy odpowiedniego oprogramowania, tzw. „czytników” (np. Outlook Express), lub stron www obsługujących grupy dyskusyjne. Artykuły te są następnie wysyłane do innych serwerów i komputerów w sieci. Niektóre grupy są moderowane - w tym przypadku artykuły są najpierw wysyłane do moderatora (administratora), który zatwierdza je przed pojawieniem się na grupie dyskusyjnej.

Podstawową różnicą pomiędzy listą a grupą dyskusyjną jest to, że listy dyskusyjne wymagają dostępu do poczty elektronicznej, natomiast grupy usenetowe opierają się na sieci serwerów news, przechowujących wiadomości i wymagają od użytkowników posiadania czytnika news lub dostępu do strony www obsługującej grupy dyskusyjne.

Upraszczając – gdy użytkownik pisze posta, wysyła go do serwera, z przeznaczeniem na konkretną grupę dyskusyjną, a serwer z kolei rozsyła wiadomość do wszystkich innych serwerów na świecie. Gdy użytkownik czyta posta, łączy się ze swoim serwerem, który "zbiera" listy ze świata i prezentuje w czytniku lub na stronie.

Przykładem strony www obsługujacej grupy dyskusyjne jest Outlook-Buzz.com. Korzystanie z Usenetu przy jej pomocy jest bardzo proste. Główną jego zaletą jest brak konieczności instalowania czytnika na komputerze – wystarczy przeglądarka internetowa, a co za tym idzie możliwe jest korzystania z grupy usenetowej na każdym komputerze z dostępem do internetu.

Po wejściu na portal Outlook-buzz.com, z górnego menu strony (Rys.1.) mamy do wyboru szereg grup dyskusyjnych podzielonych tematycznie. Przykładowo, grupa o nazwie New Users, jest przeznaczona dla wszystkich tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z Outlookiem i szukają podstawowych informacji i pomocy.

Menu Outlook-buzz.com
Rys.1. Menu Outlook-Buzz.com.
 

Po wybraniu tej grupy możemy już przeglądać właściwe wątki (Rys.2.), czytać zapytania i odpowiedzi użytkowników z całego świata.


Grupa dyskusyjna "New Users"
Rys.2. Grupa dyskusyjna New Users.


Jeżeli natomiast sami chcemy zadać pytanie lub udzielić odpowiedzi musimy wykonać kilka prostych kroków, opisanych poniżej.

Po wybraniu wątku, na który chcemy odpowiedzieć, lub do którego chcemy zadać pytanie klikamy ikonkę Post a reply (Rys.3.), ewentualnie, jeżeli chcemy założyć nowy wątek, klikamy ikonkę New topic (Rys.4.)

Przycisk "Post a reply"
Rys.3. Przycisk odpowiadania na posta Post a reply.

Przycisk "New topic"
Rys.4. Przycisk tworzenia nowego posta New topic.
 

W przypadku tworzenia nowego wątku pojawi się okno (Rys.5.), natomiast w przypadku odpowiadania na posta pojawi się okno (Rys.6.).

Okno edycji nowego wątku

Rys.5. Okno edycji nowego posta.
 

Okno odpowiedzi na posta
Rys.6. Okno edycji odpowiedzi na posta.


W obu przypadkach w polach wpisujemy kolejno:

Name: (imię lub pseudonim)

Email: (adres mailowy piszącego)

Subject: (temat wątku – w przypadku odpowiadania na wątek już istniejący pole to jest już wypełnione i się go nie zmienia)

Body: (treść wątku – gdy jest to odpowiedź lub zapytanie do już istniejącej treści, jest tutaj ona umieszczona i nie należy jej usuwać)

W polu testu Turinga (Rys.7.) wpisujemy tekst z obrazka.

Test Turinga
Rys.7. Test Turinga (zabezpieczenie przed spamerami).

Po kliknięciu guzika Submit nasza wiadomość zostaje wysłana i oczekuje na zatwierdzenie przez administratora do publikacji (Rys.8.). Jeżeli admin ja zaaprobuje – wiadomość pojawi się w grupie dyskusyjnej.

Komunikat po wysłaniu posta
Rys.8. Komunikat widoczny po wysłaniu posta.

Podobnie, jak w innych środkach komunikacji międzyludzkiej, tak i w grupach dyskusyjnych obowiązują pewne zasady:

  • zakaz spamowania (m.in. wysyłania niechcianych linków do stron)
  • zakaz wysyłania tzw. "łańcuszków szczęścia"
  • nakaz zapoznania się z wykazem FAQ przed zadaniem pytania
  • stosowanie się do reguł pisania obowiązujących w danej grupie (sposób kodowania znaków narodowych, zasad cytowania, możliwości wysyłania (lub nie) wiadomości formatowanych w HTML-u, możliwości dołączania (lub nie) plików binarnych, co zwykle jest szczegółowo opisane w FAQ danej grupy
  • zakaz nadmiernego cross-postowania czyli wysyłania postów do kilku grup naraz
  • zakaz pisania nie na temat (OT – OffTopic)
  • zakaz pisania kilka razy z rzędu
  • zakaz toppostowania (odpowiadania nad cytowanym fragmentem)
  • zakaz pisania wiadomości wielkimi literami
  • zakaz trollowania - czyli celowego rozpoczynania i następnie podtrzymywania niepotrzebnych sporów, czynionego tylko dla samej radości spierania się,
  • zakaz flamowania - czyli niepotrzebnego, agresywnego reagowania na spam lub trolling.

 

Jeśli masz jakieś pytania lub komentarze dotyczące tego artykułu, napisz na naszym forum.

(c) CodeTwo. Wszelkie prawa zastrzeżone.



© Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część ani całość tego artykułu nie może być powielana ani publikowana bez zgody autora.