Microsoft Outlook troubleshooting
Kiedy nasz email jest traktowany jak spam?

Kiedy nasz email jest traktowany jak spam?

saymon
autor saymon 2010-04-16 13:33:00 w Microsoft Outlook
tagi: blokada, email, filtr, poczta, problem, spam
Spam
Ilość informacji, która nas współcześnie zalewa, jest ogromna. Gdy, przed rozpoczęciem pracy, przeglądamy zawartość naszej skrzynki pocztowej, spędzamy dobrych kilkadziesiąt minut na sortowaniu i oddzielaniu wiadomości istotnych od tych mniej ważnych, prywatnych od służbowych, pilnych od tych, które mogą poczekać. Dodatkowo, nierzadko musimy się jeszcze borykać z dziesiątkami maili reklamowych, łańcuszkami szczęścia i innymi wiadomościami, potocznie zwanymi spamem.

Nic dziwnego też, że firmy i użytkownicy indywidualni, chcąc ograniczyć czas marnowany na jego ręczne usuwanie, wprowadzają coraz drastyczniejsze, automatyczne metody blokowania śmieciowej poczty.

Niestety, efektem ubocznym tych działań jest ryzyko, że nasz e-mail może nie dotrzeć do adresata, zatrzymany przez program antyspamowy. Poniżej postaramy się wyjaśnić dlaczego.

Nasza wiadomość może być uznana za spam w sytuacji, gdy:

-    program blokujący, po przeskanowaniu zawartości, klasyfikuje naszą wiadomość jako spam ze względu na jej treść,
-    e-mail został wysyłany z adresu IP, który figuruje na tzw. czarnej liście adresów spamujących.

Gdy wysłana przez nas wiadomość trafia do programu skanującego adresata, jest oceniana pod względem zawartości. Upraszczając, program przyznaje punkty karne za każdy element, który przypomina te występujące zwykle w poczcie śmieciowej. Jeżeli e-mail zgromadzi krytyczną ilość punktów – zostaje oznaczony jako spam i zatrzymany.

Główne powody, dla których treść wiadomości może być potraktowana jako spam:
-    Zawartość erotyczna i pornograficzna, zdania typu „tylko dla dorosłych”, "dozwolone od 18 lat" i tym podobne.
-    Nazwy leków – zwykle związanych z życiem seksualnym (viagra).
-    NADUŻYWANIE klawisza Caps Lock.
-    Fałszywe, nieprawidłowe lub nielegalne adresy zwrotne, niezgodność adresu nadawcy z adresem „odpowiedz do”.
-    Poczta w formacie HTML. Filtry antyspamowe uznają wiadomości w formacie html za bardziej ryzykowne od tych w formacie txt.
-    Slogany reklamowe. Znaczna ilość spamu to reklamy, dlatego też maile z frazami typu "satysfakcja gwarantowana", "promocja" i tym podobnymi w treści są traktowane jak spam i blokowane.

Oczywiście, jeżeli mail wymaga użycia któregoś z powyższych słów lub zwrotów – możemy to zrobić, jednakowoż trzeba się wtedy liczyć z ryzykiem blokady. Krótko mówiąc, im więcej takich wyrażeń w treści, tym większa szansa potraktowania naszego e-maila jako spam.

Innym przypadkiem, również często występującym, jest potraktowanie naszego numeru IP jako rozsyłającego spam. Jeżeli adres znajduje się na „czarnej liście” bazy danych programów antyspamowych – może zostać zatrzymany i nie dotrze do adresata. Żeby to sprawdzić, wystarczy wysłać maila o tej samej treści, co oryginalny, ale z komputera o innym numerze IP, przyznanym przez dostawcę internetu. Jeżeli dotrze on do adresata, mamy powód by sprawdzić, czy nasz numer nie jest przypadkiem zablokowany. Z pomocą może nam wtedy przyjść strona whatismyip.com. Jest to jedna z wielu witryn, na których można przeszukać bazy danych filtrów antyspamowych i przekonać się, czy nasz numer IP rzeczywiście jest na liście spamerów.

Jeżeli potwierdzimy podejrzenia, że nasz adres IP jest na czarnej liście, lub nie jesteśmy w stanie zidentyfikować przyczyny blokowania naszej poczty u adresata, należy skontaktować się z naszym dostawcą usług internetowych. Ponieważ jest on niejako „właścicielem” naszego adresu IP, jest odpowiedzialny za  zarządzanie nim i utrzymywanie go czystego od spamu jak i od posądzania o spamowanie.

Jeśli masz jakieś pytania lub komentarze dotyczące tego artykułu, napisz na naszym forum.

(c) CodeTwo. Wszelkie prawa zastrzeżone.



© Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część ani całość tego artykułu nie może być powielana ani publikowana bez zgody autora.